MAVİ IŞIKLAR´DAN CİHAT GÜNAYDIN YAŞAMINI YİTİRDİ
23.10.2012

Mavi Işıklar grubunun kurucularından, gitarist Cihat Günaydın yaşamını yitirdi. Günaydın son yolculuğuna bugün öğle namazında Erenköy Galippaşa Camii´nden uğurlanacak.


MAVİ IŞIKLAR

Yaşı ellinin üzerinde olanlar için çok şey ifade eder Mavi Işıklar. Bir dolu geleneksel parçayı modern yorumla kentli kulaklara taşımayı başaran ekip, beş yıl sürekli zirvede kalmış, yaptıklarıyla Anadolu Pop akımına kapılar açmıştır.
Beatlesvari giysileriyle, aynı tip kesilmiş saçlarıyla, cover parçalarla, seslendirdikleri türkü düzenlemeleriyle dönemin ilginç ekiplerinden biridir Mavi Işıklar.
7 Eylül 1964’te kurulan grubun ilk kadrosu Çetin Yavuzdoğan (bass), Metin Yavuzdoğan (tuşlular, armonika), Nejat Toksoy (vokal), Cihat Günaydın (gitar), Zamir Manisa’dan (davul-konserlerde yerini Atilla Şimşek almıştır) oluşur. ‘Mavi’yi huzuru yansıttığı, ‘Işıklar’ı da geleceğe ışık tutmak için seçmişlerdir.
Sahneye ilk kez Eylül 1964’te İstanbul Spor Sergi Sarayı’nda çıkan ve İngilizce parçalar seslendiren grubun temelleri İstanbul Erkek Lisesi’nde atılır; Metin Yavuzdoğan (piyano-org), Çetin Yavuzdoğan (bass), Nejat Toksoy (vokal) hem aynı sınıfta, hem de ‘İstanbul Erkek Lisesi Vokal Grubu’ adlı okul orkestrasında beraberdir.
Liseden sonra Metin-Çetin kardeşler 7 Eylül 1964’te Fındıkzade semtinde Zamir Manisa (davul) ve Cihat Günaydın’la (solo gitar) Mavi Işıklar’ı kurar; bir yıl sonra ABD’den dönen Nejat da aralarına katılır.
Nejat’ın ABD’den getirdiği bantları dinleyerek dönemin sevilen parçalarını cover yapmaya başlar grup. İlk etapta amaçları, tanınmış Batı müziği şarkılarını kendi yorumlarıyla Türk müzikseverlere duyurmaktır.
Kısa süre sonra, bu kez Türk folklorundan aldıkları parçaları Batı müziği kalıpları içinde çoksesli icra etmeye girişirler.
Bir ara Abidik Gubidik Orkestrası adıyla Öztürk Serengil’e eşlik eden ekip, çok sesli hale getirdikleri ve twist sounduyla yorumladıkları geleneksel türkü Helvacı Helva’yla, 1965 Altın Mikrofon Şarkı Yarışması’nda, Yıldırım Gürses’in (Gençliğe Veda) ardından ikinci olur ve parça, 45’lik plak halinde (diğer yüzde Kanamam vardır) yayımlanır.

Neonlarında parlayan ‘Mavi Işıklar’…

Yarışmanın yardımıyla ünleri İstanbul’un dışına taşmıştır. Fatma Girik’le birlikte Şeker Gibi Kızlar (yön: Muzaffer Arslan-1965) adlı filmde kısa bir bölümde gözükürler. Girik filmde onların müziğiyle ‘Let’s Kiss dansı’ yapar.
1965 yazında, Nejat Toksoy’un ABD’den getirdiği arkadaşı Bruce Robinson da grubu katılır ve yaz boyunca onlarla çalar.
Altın Mikrofon ikinciliğinin maddi açıdan da faydası dokunur; alaturka müziğin hâkim olduğu gazinolarda sahne almayı başarırlar ve 1966 başında birçok yayın organınca ‘1965’in grubu’ seçilirler.
Bu çıkışın devamının getirilmesi gerekmektedir ve en iyi yol yine Altın Mikrofon’a katılmaktır.
1966’da bu kez de Siluetler’in (Lorke Lorke) arkasından Çayır Çimen Geze Geze’yle ikinci olurlar. Altın Mikrofon’un kuralına göre Hürriyet gazetesi parçayı 45’lik olarak piyasaya çıkarır (B yüzü Pınarbaşı) ve böylelikle grup ikinci plağı yayımlama olanağına kavuşur.
1966 ortalarında Zamir Manisa (Yerine Ayzer Danga gelir) askere gitmeden, üçüncü 45’liklerini Odeon şirketinde doldururlar: Johnny Be Goode/Justine.
Grup tam anlamıyla havasını bulmuştur. Sıra, hit olacak parçaları artarda piyasaya sürmeye gelir: Ankara Rüzgarı, Ayva Çiçek Açmış, Senede Bir Gün, Kız Sen Geldin Çerkeş’ten, Tatlı Bela, Üsküdar…
İngilizce parçalardan da vaz geçmezler. Türkiye’deki Amerikan gece kulüplerinde ‘The Blue Lights’ adıyla sahneye çıkan ekibin türkü düzenlemeleri, Beat parçalar ve yabancı bestelere Türkçe yazılan sözlerden oluşan şarkılar derken, geniş bir repertuarı oluşur. Her yaştan dinleyiciye, her mekânda ulaşmayı hedefleyen grup, özellikle okul konserlerinde büyük ilgi görür.
1968’de İngiltere’den getirdikleri Marshall marka kaliteli ses düzeniyle sınıf atlayan Mavi Işıklar, yeni tesisatla Türkçe parçalarının yanında, dünya listelerinde o dönem üst sıralarda yer alan parçaları da seslendirmektedir.
O günlerde Cihat Günaydın askere gitmiş, yerine solo gitara Adnan Göyken gelmiştir.
Yarışmalar popülerliği arttırmada kilit noktalardan biridir. Bu nedenle yarışmalara katılmaya önem verirler ve Topkapı Müzik Festivali’nde Üsküdar adlı parçayla ‘en iyi düzenleme’ dalında birinci gelirler.
Onları asıl zirveye taşıyan şarkı ise The Cedars topluluğunun parçası For Your Information’ın ‘aranjmanı’ İyi Düşün Taşın (sözler: Atilla Akman) olur. Soundları, dönemin çizgisine göre biraz ‘sert’ kaçsa da, samimi, ölçülü tutumlarıyla, genç dinleyiciler kadar ailelerden de büyük ilgi görmektedir elemanlar.
Mavi Işıklar, aynı yıl çoğu yeni olan Türkçe ve İngilizce parçalarını, adlarını verdikleri uzunçalarda toplar. Albümde, You’re So Good To Me, A Tear Fell, Time Won’t Let Me (Time Want Tell Me), Mr. Soul, Yalnızım (Beatles’ın Yesterday’inin aranjmanı), Fındık Dalları, Kıskanıyorum, Aşk Mevsimi, Benim Dünyam Sensin, Walk in The Dog, Burn My Body parçaları yer alır…

Pijamayla konser

Müziğin yanında giyim tarzları ve sahne şovlarıyla da ünlüdürler. 1970’de Şan Sineması konserine pijamayla çıkmaları olay olur; ertesi gün bütün gazeteler onlardan söz etmektedir.
Mavi Işıklar´ın maceraları pijamayla da bitmez. Müzik gruplarında yaşanan anlaşmazlıkları yakından bildiklerinden, dağılmayı önlemek ve isimlerini en az 10 yıl yaşatabilmek amacıyla aralarında anlaşma imzalar. Demokratik bir işleyiş sağlamak için grubun lideri her üç ayda bir, noter huzurunda düzenlenen kontratlarla değiştirilecektir. Böylece, her üyenin eşit söz sahibi olması sağlanacaktır.
Bitmedi; notere başvurup aralarındaki sorunları çözmek için belli esaslar getirirler. Örneğin, askere giden elemanın yerine yeni biri alınacaktır. Askerdeki elemanın vatani görevi bitince gruba bir ay içinde müracaat etmesi gerekmektedir. Aksi halde hakkını yitirip geri dönemeyecektir.
Bir de, günlük yaşamı düzenleyen kurallar vardır ve bunlara uymayanlar para cezalarına çarptırılır. Örneğin sakallı ve boyasız ayakkabıyla gezmenin, el şakası yapmanın cezası 25 liradır...
İyi Düşün Taşın’la uzun süre liste başı kaldıktan sonra elemanların askerlik çağlarının gelmesiyle ekipte çalkantı başlar. Zamir Manisa askerden sonra gruba dönmeyerek ABD’ye gider ve onun ardından davulu çeşitli zaman dilimlerinde Ayzer Danga, Nur Moray, Atilla Şimşek çalar.
Metin Yavuzdoğan ile Nejat Toksoy da vatani görevleri için gruptan ayrılır, Adnan Göyken de İngiltere’ye gider.
Bu arada Barış Manço, Cem Karaca, Moğollar gibi isimlerin yakaladığı yeni havaya, ortalıkta dolaşan ‘deneysel yanı ağır basan sound’a ayak uyduramaz Mavi Işıklar.
1971’de, önce Çetin Yavuzdoğan (gitar), Atilla Şimşek (davul), Koko Kalender (solo gitar), Çetin Işıklar (ritm gitar), Nuri Kurtcebe’li (vokal) kadroyla, ardından da Yavuzdoğan ve Şimşek’e katılan Serhat Atuk (gitar), Ulvi Kırımlı (org), Tayfun Sağesen’le bir süre daha müzik yapan grup 1972’de aktif çalışmalara ara verir. Cihat Günaydın ise başka bir grup toplayıp yeni bir yol çizer kendine.
1976’da bir ara, Çetin Yavuzdoğan yeni kadroyla Mavi Işıklar’ı tekrar gündeme getirir ama Çetin Yavuzdoğan (bass), İlhan İşerli (flüt), Kerim Uzel (davul), Cihat Günaydın (gitar), Günay Önder’den (solist) oluşan ekip dişe dokunur bir şeyler çıkartamadan dağılır.
Seksenler boyunca dost toplantılarında birlikte çaldıktan sonra Yavuzdoğan kardeşler, Atilla Şimşek, Cihat Günaydın, Nejat Toksoy’dan oluşan kadro Doksanlı yılların başında İstanbul Kadıköy’de Dino adlı stüdyo kurup haftada iki kez provalara girişir…
Türk pop müzik tarihinin parlak gruplarından Mavi Işıklar 11 Temmuz 2000 tarihinde konser verir ve ardından lokal çalışmaları yapar.
Aynı yıl Almanya’da koleksiyoncular için grubun uzunçaları yeniden basılırken, 2002’de ADA Müzik hit parçaları, özgün halleriyle Mavi Işıklar adıyla bir araya getirir ve grubun ürettikleri bir kez daha kayda alınır.

 

45’LİK:

. Helvacı/Kanamam (1965)
. Çayır Çimen Geze Geze/Pınarbaşı (1966)
. Johnny Be Goode/Justine (1966)
. Ankara Rüzgarı-Just Like Me/Wooly Bully-Bumble Bee (1966)
. Senede Bir Gün-Ayva Çiçek Açmış/Come Home-Slipin and Slidin (1966)
. Çayır Çimen Geze Geze-Yayla Çiçeği/Keep Searchin’-Out Of Sight (1967)
. Kız Sen Geldin Çerkeşten-Yar Saçların/I Know That I Want-Great Airplane Strike Of 1967 (1967)
. Tatlı Bela-Seventh Son/In My World-Gözyaşları (1968)
. İyi Düşün Taşın/Ain’t That So? (1968)
. Ağla Çocuk Gibi/Giresun Kayıkları (1968)
. Üsküdar/Büyük Babam Der ki (1969)
. Light My Fire-Gül Dalı ‘69/Ob La Di (1969)
. Gitme Kal/Venüs ve Aşk (1970)
. Sevgilim/Zaman (1970)
. Aşk Çiçeği/Yaramaz Ne Oldu Sana (1971)


ALBÜM:

. Mavi Işıklar (1968)
. Mavi Işıklar (2002)

KENTİN TÜRKÜSÜ ANADOLU POP/ROCK kitabından

Sinema Müzik


SON EKLENEN 5 HABER